გუსტავ კლიმტი: სიზმარსა და სინამდვილეს შორის

გუსტავ კლიმტი, მისი დროის ერთ-ერთი ყველაზე გამორჩეული და საიდუმლოებით მოცული მხატვარი, ოქროსა და ორნამენტის ფენებში მალავდა ღრმა ფილოსოფიურ აზრებს სიცოცხლეზე, სიკვდილზე და ადამიანის სულზე. მისი ნამუშევრები არა მხოლოდ ფორმისა და ფერის ესთეტიკურ თამაშს წარმოადგენს, არამედ მრავალშრიან რეფლექსიას ყოფიერების დაფარულ ძალებზე, სადაც ნელ-ნელა იშლება საზღვარი რეალურსა და არარეალურს შორის, რაც მაყურებელს საშუალებას აძლევს აღიქვას არსებობის სიღრმისეული ასპექტები. კლიმტის ხელოვნება რეალობასა და ტრანსცენდენტულობას შორის იმყოფება და გვიწვევს, რომ შევიხედოთ ხილულის მიღმა.
ისტორიული კონტექსტი

კლიმტი დაიბადა 1862 წელს ბაუმგარტენში, ვენის გარეუბანში - ევროპის კულტურულ დედაქალაქში, სადაც იმ დროს მიმდინარეობდა დიდი სამხატვრო და ინტელექტუალური რევოლუციები. ეს იყო დრო, როდესაც ტრადიციული ხელოვნების ფორმები ახალ, უფრო ავანგარდულ ტენდენციებს ხვდებოდნენ. ახალგაზრდა კლიმტმა ამ ცვლილებების სული შეიგრძნო, მაგრამ მისმა შემოქმედებითმა გზამ უნიკალური სტილის შექმნამდე მიიყვანა, რომელშიც დეკორატიული ხელოვნება, სიმბოლიზმი და ფსიქოლოგიური სიღრმე ორგანულად შეერწყა ერთმანეთს. ჩნდება კითხვა: რამ უბიძგა კლიმტს სიზმრისა და სინამდვილის ზღვარზე მუშაობისკენ?
ანტიკური ხელოვნების გავლენა

თავისი კარიერის დასაწყისიდანვე, კლიმტი ცდილობდა ხელოვნებისა და ფილოსოფიის, მიწიერისა და ღვთაებრივის შერწყმას. მისი ინტერესი ანტიკური ხელოვნების მიმართ, განსაკუთრებით ბიზანტიური მოზაიკებისა და ბიზანტიური ეპოქის დეკორატიული ელემენტების მიმართ, მნიშვნელოვან გავლენას ახდენდა მის ნამუშევრებზე. ეს ინტერესი არ გამოიხატებოდა მხოლოდ მასალებისა და ტექნიკის არჩევაში - ოქროსფერი და ვერცხლისფერი ფურცლები მისი ტილოების განუყოფელი ნაწილი გახდა და ღრმა სიმბოლიზმს ასახავდა.
კოცნაში“, მის ერთ-ერთ ყველაზე ცნობილ შედევრში, ოქროსფერი ფონი არა მხოლოდ დეკორატიულ ფუნქციას ასრულებს: ის ტრანსფორმირებს ფიგურებს სიყვარულის სიმბოლოებად, რომლებიც დროისა და სივრცის მიღმა გადიან. მამაკაცი და ქალი ამ სურათში რიტუალის ნაწილი არიან, რომელშიც მათი გრძნობები ინდივიდუალობის საზღვრებს სცდება და მნიშვნელობას იძენს სამყარო ჰარმონიის კონტექსტში.
სიცოცხლე და სიკვდილი კლიმტის ნამუშევრებში

ოქრო და ორნამენტები არაა ერთადერთი ელემენტი, რომელიც კლიმტის ნამუშევრებს მისტიკურ ელფერს სძენს. სიცოცხლისა და სიკვდილის თემა, ორი ურთიერთსაპირისპირო, მაგრამ ურთიერთდამოკიდებული ძალა, ხშირად ჩნდება მის შემოქმედებაში და ქმნის უნიკალურ დაძაბულობას. სურათში „სიკვდილი და სიცოცხლე“, სიკვდილი წარმოდგენილია არა როგორც პირადი მოვლენა, არამედ როგორც ალეგორიული ფიგურა, რომელიც ადამიანურ ცხოვრებას ღიმილით დასცქერის. ეს „სიცოცხლე“ სხვადასხვა თაობის წარმომადგენლებისგან შედგება, ჩვილი ბავშვიდან ხანდაზმულამდე, რაც არსებობის უწყვეტ ციკლს სიმბოლიზირებს. სიკვდილს შეუძლია ცალკეული სიცოცხლის წართმევა, მაგრამ კაცობრიობა მთლიანობაში მისთვის მიუწვდომელი რჩება. ამ ციკლურობის იდეა გამოიხატება ორნამენტებშიც, რომელიც კომპოზიციას ამშვენებს.
ქალური სახეები და სიმბოლიზმი

ქალური სახეები კლიმტის შემოქმედებაში ცენტრალურ ადგილს იკავებს. ქალი მის ხელოვნებაში არა მხოლოდ ფიზიკური ობიექტია, არამედ სიცოცხლის ენერგიის სიმბოლოა. კლიმტი თავის გმირებს თითქმის ღვთაებრივ თვისებებს ანიჭებს: ისინი არა მხოლოდ მშვენიერები არიან, არამედ შიგნიდან სიძლიერითა და საიდუმლოთი არიან გაჟღენთილნი. თითოეული ქალი, იქნება ეს იუდიტი თუ დანაია, განასახიერებს საიდუმლო, მისტიკურ სამყაროს, რომლისკენაც გზა მაყურებელს მხოლოდ მხატვრის მიერ შექმნილი იმ ფაქიზი დეკორატიული ქსოვილის მეშვეობით ეხსნება. ეს სახეები არქეტიპებს ასახავს, ქალწულობისა და სიცოცხლის ენერგიის დაუმორჩილებელი არსის სიმბოლოს. თავის ნამუშევრებში კლიმტი იკვლევს ეროტიზმის სულიერ ასპექტებს, აჩვენებს, რომ სექსუალურობა და მგრძნობელობა არა მხოლოდ ფიზიკური გამოხატულებაა, არამედ სულის მეტაფიზიკური მდგომარეობაა.
კლიმტის შემოქმედებითი მემკვიდრეობა და პიროვნება

კლიმტის პიროვნება ისეთივე მრავალშრიანი და წინააღმდეგობრივი იყო, როგორც მისი შემოქმედება. მისი იდუმალება გამომდინარეობდა მისი მიდგომიდან ხელოვნებისა და პროფესიული ცხოვრებისადმი. კლიმტი ცნობილი იყო თავისი შემოქმედებითი ხედვისადმი ერთგულებით, საზოგადოებრივი ნორმებისა და მოლოდინების მიუხედავად. ის განმარტოებით ცხოვრობდა, კონცენტრირებული იყო თავის ხელოვნებაზე და თავს არიდებდა საჯაროობას, რაც კიდევ უფრო მეტ იდუმალებას მატებდა მას.

კლიმტი ვენის სეცესიონის ერთ-ერთი დამფუძნებელი იყო - სამხატვრო მოძრაობის, რომლის მიზანი იყო სივრცის შექმნა ახალი, არატრადიციული მიმართულებებისთვის ხელოვნებაში. ეს დამოუკიდებლობისადმი მისწრაფება და მხატვრული თვითგამოხატვისთვის ალტერნატიული გარემოს შექმნის სურვილი კლიმტს ავსტრიული მოდერნის ერთ-ერთ მთავარ ფიგურად აქცევს.

კლიმტი ასევე იყო შთაგონება ბევრი თანამედროვე მხატვრისთვის და მჭიდროდ ურთიერთობდა ავსტრიული მოდერნის სხვა წარმომადგენლებთან, როგორებიც იყვნენ ეგონ შილე და ოსკარ კოკოშკა. მისი გავლენა არა მხოლოდ მის მოწაფეებზე ვრცელდებოდა, არამედ იმ დროის ვენის მთელ ხელოვნების სამყაროზე. კლიმტი ხშირად ამბობდა, რომ მისი ხელოვნება თავისთავად უნდა მეტყველებდეს, დამატებითი განმარტებების ან გამართლებების გარეშე.
„ვისაც ჩემზე მეტის გაგება სურს, კარგად დააკვირდეს ჩემს ნახატებს“
კლიმტის ხელოვნება მისი შინაგანი კონფლიქტების, პირადი ძიებებისა და იდეალური ჰარმონიის შექმნის სწრაფვის ანარეკლია, რომელიც მატერიალურ საზღვრებს სცდება და სულიერ მხარეს გადადის. სწორედ ეს ადამიანური გამოცდილებების ზღვრების მუდმივი კვლევა და ლტოლვა ტრანსცენდენტულისკენ აქცევს კლიმტს ასეთ უნიკალურ ფიგურად ხელოვნების ისტორიაში.
კლიმტის ნახატები გვიწვევენ, რომ გავცდეთ ხილულს და აღვიქვათ მისი ხელოვნების მრავალშრიანი სიღრმე. მისი შემოქმედება გვიბიძგებს ხელახლა დავფიქრდეთ ადამიანის ბუნების აღქმაზე, მის დამოკიდებულებაზე სიცოცხლესა და სიკვდილთან, სილამაზესა და სულიერებასთან. კლიმტის ყოველი ნამუშევარი არა მხოლოდ სამხატვრო ობიექტია, არამედ მედიტაციაა, სიმბოლური კოდია, რომელიც ღრმა გააზრებასა და შინაგან დიალოგს მოითხოვს.

როგორც სიმბოლიზმის ბევრ ოსტატს, კლიმტ თვლიდა, რომ ხელოვნება უნდა ესაუბრებოდეს სულს და არა მხოლოდ გონებას. მისი ნამუშევრები ერთგვარი ტელესკოპია, რომელიც ადამიანის არსისკენაა მიმართული, ხსნის გრძნობების, შიშებისა და იმედების სამყაროს. ამ ტელესკოპით მაყურებლებს შეუძლიათ რეალურ სამყაროს მიღმა ჩაიხედონ, სიზმარსა და სინამდვილეს შორის, რათა შეეხონ იმ მისტიურ ჭეშმარიტებებს, რომლებიც თავად ადამიანური გამოცდილების სიღრმეში დევს.
Made on
Tilda